"Gdzie słyszysz śpiew tam śmiało wstąp,

tam dobre serca mają.

Źli ludzie- wierzaj mi- nigdy nie śpiewają”

J.W Geothe

 

Każdy z nas w swoim życiu śpiewał, a może nadal doskonali tę umiejętność. Czym jest śpiewanie i jakie korzyści daje dla naszego organizmu?

 Podczas śpiewania nasze ciało odczuwa wibracje, które zwiększają naszą witalność.

Podczas śpiewu poprawia się krążenie krwi, co pośrednio wpływa na naszą odporność.

Nasz mózg wytwarza endorfiny wpływające na poczucie spokoju i radości.

Łatwiej przyswajamy informacje, poprawia się nasza pamięć.

To najlepsze ćwiczenia oddechowe.

 

          To niektóre korzyści wypływające ze śpiewania. Dlatego dobrze jest wrócić do dawnych zwyczajów wspólnego rodzinnego śpiewania, nie tylko przy okazji wielkich świąt.  Kontakt z muzyką we wczesnym dzieciństwie może mieć znaczący wpływ na późniejszy rozwój. Co więcej, badania pokazują, że niemowlęta uczęszczające na interaktywne zajęcia muzyczne już w wieku 6 miesięcy „wykazywały lepsze wczesne umiejętności komunikacyjne, takie jak wskazywanie na przedmioty, które są poza zasięgiem, lub machanie na pożegnanie”.
Zaangażowanie w zabawy muzyczne pozwala dzieciom na zetknięcie się z różnymi elementami mowy: intonacją, akcentem sylabowym i rytmem, co z kolei może poprawić ich rozumienie i produkcję języka.

          Wspólne śpiewanie jest ważne, ponieważ buduje pewność siebie, promuje poczucie własnej wartości, zawsze angażuje emocje, promuje integrację społeczną, wspiera rozwój umiejętności społecznych i pozwala młodym ludziom w różnym wieku i o różnych zdolnościach zjednoczyć się w celu stworzenia czegoś wyjątkowego w dziedzinie sztuki.

          Muzyka pomaga w naszym wyrażaniu i odpowiadaniu Bogu oraz jednoczyć się z kościołem. Sama ewangelia łączy wierzących ze sobą. Jednak muzyka jest narzędziem, które pozwala nam to zrobić śpiewając Psalmy, hymny i pieśni duchowe. Śpiewanie jest obok kazań jednym z najlepszych sposobów, aby Słowo Boże głęboko zakorzeniło się w naszych sercach, wzmacniając naszą wiarę i informując o naszym zrozumieniu tego, kim jest Bóg.

          Muzyka odgrywa ważną rolę w życiu dzieci i młodzieży. Muzykę popularną spotyka się prawie wszędzie, jest łatwo dostępna w radiu, w postaci nagrań, w Internecie, a nowe technologie umożliwiają słuchanie jej przez młodzież w różnorodnych sytuacjach, samodzielnie lub z przyjaciółmi. Rodzice często są nieświadomi tekstów piosenek, których słuchają ich dzieci, ponieważ coraz powszechniej ściąga się utwory muzyczne z sieci i słucha przez słuchawki. Badania dotyczące muzyki popularnej pozwoliły na poznanie jej wpływu na naukę w szkole, interakcje społeczne, nastrój i emocje, a szczególnie na zachowanie. Wpływ muzyki popularnej na zachowanie dzieci i młodzieży oraz ich uczucia budzi olbrzymi niepokój.  Preferencje nastolatków dotyczące słuchania pewnych rodzajów muzyki mogą korelować lub mieć związek z określonymi sposobami zachowań. W przypadku muzyki popularnej ważny jest odbiór i skutek wywołany informacjami przekazywanymi przez teledyski. Badacze informowali, że oglądanie w teledyskach przemocy, przekazów o podłożu seksualnym, pokazywanie stereotypów zachowań może wywrzeć znaczący wpływ na zachowanie i postawy młodych odbiorców.

         Rodzice powinni zdawać sobie z tego sprawę. Dlatego dobrze jest zapoznać się z rodzajem muzyki, tekstem jaki słucha nasze dziecko. Rodzice mogą znaleźć teksty piosenek, wpisując w wyszukiwarkę internetową hasło „słowa piosenek”. W ten sposób dotrą do jednej lub większej liczby stron internetowych ze słowami w innym języku niż polski. Warto przypomnieć, że słów piosenek uczymy się mimo woli, powtarzając zasłyszane zdania. Przykre, gdy później okazuje się, że nie wiemy co znaczą te łatwo wpadające w ucho wyrazy. 

            Preferencje muzyczne mogą być źródłem potencjalnych problemów emocjonalnych lub konfliktów. Jest sporo dostępnego piśmiennictwa opisującego wpływ muzyki i teledysków na dzieci i młodzież.  Rodzice powinni pamiętać, że oglądanie programów telewizyjnych powinno być przeznaczone dla odpowiednich grup wiekowych.

         Muzyka znalazła zastosowanie w leczeniu już trzy tysiące lat temu, ale najbardziej rozwinęła się w XX wieku. Muzykoterapia ma wiele zastosowań w edukacji, medycynie, psychologii. Mówi się, że muzyka jest lekiem dla duszy, to co możemy zrobić w tym kierunku dla siebie? Korzystajmy z zasobów muzyki poważnej, filmowej czy tzw. muzyki stworzonej przez naturę. warto wybrać te, które są miłe dla naszych uszu i w zgodzie z naszymi upodobaniami muzycznymi.

Ewa Grzankowska

Możesz do mnie napisać: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Dla zainteresowanych:

A.Chaczuturian „Taniec z szablami z baletu Gajane”,F.Chopin Etiuda E-dur op.10 nr 3; Walc cis-moll op.64 nr 2; Etiuda „Rewolucja” c-moll op.10 nr 12,H.Crucius „Szczęście we dwoje” P.Czajkowski „Andante cantabile z”Serenady na skrzypce”,J.S.Bach „Koncert fortepianowy A-dur,cz.II; II suita b-moll na flet i orkiestrę,III Koncert Brandenburski D-dur, Ave Maria; Aria z III suity orkiestrowej D-dur,B.Flies „Kołysanka”,W.A.Mozart „Marsz turecki (Rondo alla turca) a-mol”,Uwertura do „Wesela Figara” Symfonia nr 40 KV 550 g-moll cz.1

Muzyka filmowa: J.Barry „Niemoralna propozycja”; „Tańczący z wilkami”P.Bachelet „Emmanuelle” W.Kilar „Pianista”; „Pan Tadeusz” ; „Ziemia obiecana”; „Trędowata” F.Lai, C.Signan „Love story” J.Williams „Gwiezdne wojny”; „Powrot Jedi”; „Park Jurajski”; „E.T.”

„Strumień górski”, „Zachód słońca”, „Lato”, „Kojący śpiew ptaków” „Nurkowanie z delfinami”, „Zima”„Wiosna”, „Lato”„Jesień”, „Cztery pory roku”, „Kojący śpiew ptaków”.